Boldog Föld napját!

Sziasztok!




Tegnap volt a Föld napja!
Igazából mi emberek hajlamosak vagyunk csak alkalomadtán igazán odafigyelni egy-egy ünnep vagy jeles nap valódi értékére. A környezetvédelem egy olyan terület ami globális szinten valamilyen formában jelen van a világon. Az ilyen jellegű napnak inkább a gyerekeknél van erős jelentősége, hiszen iskolákban, óvodában gyakran kreatív foglalkozásokkal emlékeztetik a gyerekeket arra, hogy figyelnünk kell a környezetünkre és a Földre ahol élünk. De nekünk felnőtteknek is nagyon fontos észben tartani.
1970 óta létezik a Föld napja, persze hivatalosan bejegyezve 1989-től. Akik nem szeretik az amerikai ünnepeket, ezzel biztosan kivételt tesznek, ugyanis egy Denis Heyes amerikai egyetemista kezdeményezte a mozgalmat. Még jobb hír szerintem, hogy Magyarország elsők között volt, aki csatlakozott ehhez, és 1990-ben létre is hozták a Föld Napja Alapítványt, ami egyébként tele van hasznos információkkal és érdekességekkel: (http://www.fna.hu/)

 



Az Európai Unión belül létezik egy nagyon ötletes díj amiért versenybe szállhatnak az országok azon városai akiknek 200 000-nél több lakosuk van, a legmagasabb környezetvédelmi szabályok szerint igyekszenek a városon belüli életet alakítani,ezzel javítva az életminőséget és a környezet állapotát, illetve példamutató értékekkel bírnak. Ez a díj "Európa zöld fővárosa" címet viseli.
Az ötlet 2008-ban született, de 2010-ben osztották ki elsőként.
Az eddigi nyertesekről itt olvashattok bővebben: http://ec.europa.eu/environment/europeangreencapital/winning-cities/index.html





A leggyakoribb tévhit az, hogy amit teszünk magánemberként a természetért, az elveszik a tömegben, és látszani sem látszik. Sajnos az ilyen jellegű gondolkodás váltja ki később a nemtörődömséget ami a végén oda fajul hogy sokan már egy szemetesig se képesek elsétálni ha esznek valamit, vagy dohányoznak és a csikket elhajítják. Ide tartozik a mértéktelen vízfogyasztást, az élelmiszerek pazarlása, és még sorolhatnám. 
Pedig azzal, hogy egy család fogmosás közben elzárja a csapot, és figyel a víztakarékosságra évi több tíz ezer(!) liter vizet spórolhat, ami nem csak a számla szempontjából kedvező hanem a Föld miatt is, aminek kontinensnyi olyan területeiről tudunk, ahol vízhiányban szenved a lakosság bizonyos százaléka. Az ételekről nem is beszélve.

Hogy pozitívként hozzam ki ezt a bejegyzést, összeszedtem ízelítőt pár cégből, vállalatból, akiknek a termékei vásárlásával vagy támogatásával mi is részesei lehetünk a globális és jelentős társadalmi felelősségvállalás programjuknak. Hiszen, az óriáscégek azok, amelyek a legbefolyásosabb módon tudnak hatni az emberekre, és a Földünkre.
A WWF-et és nagyobb ilyen egyértelmű szervezeteket most direkt kihagytam, hiszen azok egyértelműek:) Igyekeztem egy-egy példát hozni a szépségiparból, ruházatból, bútorzatból, és étel/ital területéről.

H&M 

Tudom, volt anno a the Corporation című dokumentumfilm ami emlékezeteim szerint a H&M-et is besározta. Azóta 1-2 kétes eredetű rosszallás is napvilágot látott, de nem ezek kifejtése most a dolgom. 2010 egy fontos fordulópont volt a cég életében, hiszen teljesen új stratégiával és Sustainability programmal álltak elő, ami azóta is nagyon előkelő helyen szerepel. Az egyik vezető biopamut felhasználók közé tartoznak. Röviden azért fontos, hogy egy pamut bio legyen, mert a gyapotföldek Amerikában mexikói falvak és települések mentén találhatóak, és amikor emberre igen káros (igen még mindig használnak ilyet) anyagokkal permeteznek repülőgépekkel, ezekkel az emberekkel a legkevésbé sem törődnek. Arról nem is beszélve, mennyi víz és szennyezőanyag állítódik össze a nem biopamut előállításánál. A másik ilyen fontos számukra az újrahasznosított pamut és poliészter is. Szoros együttműködői a WWF víztakarékossági akcióinak,állatvédelmi programjainak (bőrből készült termékeket kizárólag olyan állatok bőréből állítanak elő, akiket már húsipari célra felhasználtak, illetve állatkísérleteket sem végeznek a kozmetikumaikon), az UNICEF-fel is közös programokon dolgoznak folyamatosan amik a gyermekmunka ellen tiltakoznak, és a gyári dolgozók emberi körülményeit és minél felzárkóztatóbb foglalkoztatását segítik.

04.24-éig a szakadt, használt, vagy nem hordott ruhákért cserébe a H&m 1000 ft kedvezményt biztosít a vásárlásokból. Hogy mire használják fel? Teljesen újrahasznosítják az anyagokat, hogy új ruha születhessen belőlük. Akár egy reinkarnáció:). Részletekért katt ide: http://www.glamouronline.hu/divathirek/eljen-a-kornyezetvedelem-globalis-ujrahasznositasi-het-a-hm-nel-is-18856







LUSH
Ha valaki még nem hallott róluk, egy angol kozmetikai cégről beszélünk. Egy nagyon különleges cégről. Teljesen zöld, vega, bio és mindenféle jelzővel illetett szappanok, fürdőbombák, samponok stb készülnek a kezeik által. Ügyelnek a csomagolásra, a környezetvédelemre, arra hogy ne méreg kerüljön a bőrünkre, elkötelezett harcosai az állatkísérlet-mentes életnek. Kedves kis dobozokban, tégelyekben, újrahasznosított anyagból és lebomlandó anyagokban vihetjük haza a vásárolt termékeket. Vannak kimondottan Charity Pot termékeik, amik vásárlásával a teljes áru összegét (kivéve az áfát) egy különböző szervezeteknek ajánlják fel. FUN gyurmaszappanok vásárlásánál pedig 200g-omként 10 pennyt utalnak olyan helyi szervezeteknek Japánban akik a Fukushimai területen élő gyerekek számára programokat szerveznek.

Itt találhatod a FUN gyurmaszappanokat: https://www.lush.hu/shop/product/category/path/1003/fun
a Charity Pot terméket: https://www.lush.hu/shop/product/product/id/1703/keyword/charity+pot/charity-pot-test%C3%A1pol%C3%B3
Illetve itt találhatod a Lush magyar honlapját ahol körülnézhetsz és mindent megtudhatsz:
https://www.lush.hu/




IKEA
Kettős mérce sokak szemében, hiszen rengeteg faanyagot használnak fel, de nem az űrben élünk hogy acélbútorokkal meg alumíniumbútorokkal vegyük magunkat körül. Viszont az erdőtelepítési programok lelkes aktivistái közé tartoznak a WWF-el együttműködve. Az Ikea még nagyon fontosnak tartja a LED-es takarékossági elveket,a napelem használatot, illetve a vízpazarlás csökkentését is. A másik nagy missziója a gyerekek. Több milliót szánnak évente fejlődő országok gyermekeinek oktatására, élethelyzetük javítására. Gyakori időközönként egy játék plüssállat vásárlásával mi is részt vehetünk ennek létrehozásában. Ha egy térséget természeti katasztrófa sújt, a svéd bútorcég elsőként van az adományozók és a segítők között. 




Coca Cola

Az emberi butaság és általánosítás áldozata lett a cég a köztudatban csupán azért mert nem egészséges italokat gyárt. Pedig gondoltátok volna hogy 1.9 millió környezetbarát szerkezetet épített eddig világszerte a farmokra? Egy olyan vállalatnak mondhatják el magukat, akik globális hálójukat nem csupán kereskedelmi célra használják. Szinte az összes kontinensen munkanélküliek segítését, termelések korszerűsítését, szegény térségek felzárkóztatását vállalják. Céljuk még továbbá a példamutatás a vállalatok számára környezetvédelem, újrahasznosítás, minél környezet barátabb termelések és beszerzések szempontjából.

Ők állították össze az első "lélegző" óriásplakátot a WWF-el közösen dolgozva. A Fukien teanövény amiből készült képes elnyelni a szén-dioxidot. Az óriásplakát összesen egy év alatt 21 ezer kg szén-dioxidtól szabadította meg a légkört. 


Nem buzdítok senkit hogy vegyen rendszeresen Coca Colát, de jó tudni ha esetleg megkívánjuk, még nem kerülünk érte pokolra, főleg mert lehet a legjobb helyre kerül a költségünk egy része. :)




_______________________________________________________________________

A legfontosabb az, hogy minden ilyen jeles nap soká tartson, ne egy napig. Értem ezt valentin napra, karácsonyra, vagy bármi másra. Tudatosítsuk magukban a rendszeres odafigyelést embertársaink, élővilágunk és környezetünk iránt. :)
Éljen soká!


Boldog Föld napját! Boldog Föld napját! Reviewed by greg on 15:34:00 Rating: 5
Üzemeltető: Blogger.